Husk at læse vores disclaimer, hvor vi uddyder, at alt på denne side skal læses som inspiration og ikke som anbefalinger. Skribenten ejer selv aktier i Lyft.
Lyft er en kørselstjeneste med fart på
Vi har skrevet meget om Lyft på aktietip.dk. Nogle gange støder vi på en aktie, vi tror ekstra meget på, og en af dem er kørselstjeneste, Lyft. En aktie, vi som bekendt endte med at investere i ved et tilfælde, da vi egentlig var i gang med at finde ud af, om vi skulle investere i konkurrenten, Uber. Et par måneder efter vores første investering i Lyft steg aktien med knap 40 procent. Alene sidste kvartalsregnskab sendte aktien op med over 20 procent på dagen. Optimisten blandt 36 analytikere er i følge Tradingview også positiv, men ikke skyhøj, da de har et gns. kursmål 19,10 USD svarende til lidt over 10 procent mere, end hvad aktiekursenAktiekursen er et andet ord for prisen på en enkelt aktie i en given, børsnoteret virksomhed. More ligger på lige nu.
Personligt er vi uenige med analytikerne. Vi mener, at den sande værdi af Lyft-aktien er 28,76 USD, svarende til mere end 67 procent over nuværende kurs. Dette er (med al ydmyghed) naturligvis vores egen, subjektive vurdering, som du absolut ikke bør investere ud fra. Det er vigtigt for os at understrege, at Lyft vil være en højrisikabel investering. Det har dens aktiekursAktiekursen er et andet ord for prisen på en enkelt aktie i en given, børsnoteret virksomhed. More også vist det sidste lange stykke tid.
Lyft’s stilfærdige turnaround
Lyft har gennemgået en imponerende stilfærdig turnaround efter de udfordringer, som COVID-19-pandemien medførte. Mens konkurrenten Uber har diversificeret sig ved at udvide til fødevare- og alkohollevering, har Lyft fokuseret på at genopbygge sin kerneforretning inden for transport. En nøglefaktor i Lyfts vækststrategi er deres “Price Lock”-program, som låser priserne for regelmæssige pendlere og dermed tiltrækker en stabil kundegruppe.
Den nylige investering fra milliardær David Tepper, som har øget sin andel i Lyft med 97 % via hans fond Appaloosa Management, fremhæver potentialet i aktien. Dette viser en stærk tillid til virksomhedens fremtidige vækst. Lyft har vist stigende omsætningstal siden pandemiens lavpunkt og er på vej mod en positiv vækstkurs. Med et attraktivt værdiansættelsesniveau og en genopbygget markedsposition kan Lyft være en solid investeringsmulighed, især set i lyset af de strategiske initiativer, der fokuserer på kundeloyalitet og stabilitet.
Personligt mener vi, at Lyft har stået i skyggen af storebror, Uber. Uber er i gang med at ekspandere massivt og globalt, men Lyft har hele tiden haft fokus på kerneforretningen og sine to markeder, USA og Canada. De har indtil videre haft succes med at få vendt skuden og det blev de også belønnet for ved sidste regnskab. Vi mener, at mange af de investerede penge, som kunne være gået til Lyft, i stedet er gået til Uber. Men dele af markedet har nu fundet ud af, at prisen på Lyft er yderst attraktiv og at de har haft gang i det helt rigtige. På den lange bane vil Uber formentlig penetrere markedet for kørselstjenester og dertilhørende services globalt, men deres prissætning er også en helt anden.
Asset light og fremtiden for selvkørende teknologi
Lyft kan betegnes som en “asset light”-virksomhed, som er, når en virksomhed ejer begrænset med fysiske aktiver for at køre sin forretning succesfuldt. Deres platform, som skal forbinde chauffører og passagerer, er i fokus. Det kræver en begrænset mængde ressourcer sammenlignet med alt muligt andet.
Selvkørende teknologi er noget af det, som markedet handler på, når det kommer til Lyft såvel som Uber. Store dele af markedet er nemlig nervøs for, at selvkørende teknologi fra fx Tesla potentielt vil kunne ødelægge store dele af kørselstjenesternes forretningsmodel, fordi almindelige chauffører vil blive valgt fra. Men også her har Lyft i starten af november i år annonceret, at de vil arbejde proaktivt på at komme denne (potentielle) udfordring i møde. Det har de gjort via et samarbejde med Mobileye, som skal bringe selvkørende biler til Lyft-netværket.
Samtidig kan vi godt lide alle de tiltag, Lyft har gjort ift. at gøre det trygt og sikkert at køre med deres chauffører. Vi vil ikke remse dem alle op her, men nøjes med at understrege, at det er et stort fokus hos Lyft at sikre, at deres kunder føler sig trygge ved deres tjeneste.
Mere Lyft til os
Lyft var i forvejen en af vores største beholdninger af enkeltaktier, men vi har nu gjort det til vores med længder største enkeltaktie-investering i porteføljen. Vi vil gerne understrege, at det er en risikabel manøvre, som de færreste bør følge, specielt hvis de ikke ved, hvordan man analyserer aktier. Hvis man ved, hvordan man analyserer aktier, er det stadig en yderst risikabel strategi at satse en stor del af sin porteføljeEn portefølje er ikke så meget andet end et ord for din samlede gruppe af investeringer. Hvis du ejer 15 forskellige aktier og en ETF, så består din portefølje af 15 forskellige aktier og en ETF. More på én aktie. To andre aktier, vi tror ekstra meget på, er On Holding og Allison Transmission Holdings, som vi har været investeret i længe og som allerede har sikret os gode afkastAfkast er et andet ord for din økonomiske gevinst. Dit afkast er altså, hvor meget din investering er steget eller faldet. More. Senest har vi taget lidt af toppen på vores On Holding-beholdning, som dog stadig er blandt vores største positioner.
VIGTIG LÆSNING: ANSVARSFRASKRIVELSE/DISCLAIMER
Det er vigtigt, at du læser vores ansvarsfraskrivelse (disclaimer), som du finder i footeren eller via dette link. ALT indhold på aktietip.dk skal læses som inspiration og ikke som anbefalinger. Hvis skribenten selv er investeret i nogle af de nævnte investeringsprodukter i et indlæg, vil det fremgå af teksten i indlægget. Aktietip.dk og/eller skribenter af indlæg på aktietip.dk kan ikke drages til ansvar for dine investeringsbeslutninger. Det er derfor vigtigt, at du foretager dine egne, grundige analyser, inden du vælger at investere, eller at du søger professionel rådgivning. Aktietip.dk er slet ikke i en position, hvor vi kan rådgive dig om investering, eftersom vi hverken har rådgiverlicens eller kender til din investeringsstrategi.