Allison Transmission Holdings
Sektor: Industri
Industri: Bildele
Allison Transmission Holdings (USA, Indianapolis, Indiana) producerer konventionelle og elektrificerede fremdriftsløsninger til køretøjer og er samtidig en af de største producenter af mellem- og tunge fuldautomatiske transmissioner (med andre ord gear) til erhvervs- og forsvarskøretøjer. På mere dansk laver Allison bildele, som hjælper tunge køretøjer med gnidningsfri gearskift og fremdrift. General Motors, Ford, Mercedes Benz og Dodge er blandt nogle af Allisons største kunder.
General Motors solgte i 2007 Allison Transmission fra til Carlyle Group og Onex Group. De holder til i Indianapolis, Indiana i USA, er til stede i mere end 150 lande, har 1.600 uafhængige distributører og forhandlere på verdensplan, og har regionale hovedkvarterer i Holland, Kina og Brasilien samt produktionsfaciliteter i USA, Indien og Ungarn. Derudover har de elektrificeringsingengiørcentre i Indiana, Michigan og London.
Allison er en såkaldt ”picks and shovels”-virksomhed. De laver ikke slutproduktet, men står for en central del af inventaret.
Allison opdeler sine forretningsområder i seks kategorier. 1) North America On-Highway, 2) North America Off-Highway, 3) Defense, 4) Outside North America On-Highway, 5) Outside North America Off-Highway og 6) Service Parts, Support Equipment & Other.
On-Highway indbefatter bildele og udstyr til lastbiler (distribution, affald, byggeri, brand osv.), busser og autocampere. Off-Highway indbefatter udstyr til køretøjer inden for bl.a. energi, minedrift og konstruktion. Defense indbefatter bildele til forsvarskøretøjer. Parts, Support Equipment & Other er støtteudstyr, reservedele, trykstøbte aluminiumskomponenter og andre produkter, som er nødvendige til at servicere og installere Allisons produkter. Disse produkter sælges gennem uafhængige distributører.
Fordelingen af de forskellige forretningsben ser således ud (kilde: Allison Transmission Holdings):

Geografisk fordeler omsætningen sig således (kilde: TradingView):

Udvikling i Allisons forskellige forretningsområder fra 2015-2023:

I ovenstående tabel har jeg indsat regnskaberne for de forskellige forretningsområder fra 2015 til 2023, som de står beskrevet i Allisons årsrapport for 2023. I denne periode er de forskellige områder vækstet således (der skal tages forbehold for taste- og regnefejl, da procenterne nedenfor er udregnet manuelt med udgangspunkt i Allison Transformation Holdings årsregnskab for 2023):
NA On-Highway: 35,07%
ONA On-Highway: 82,06%
NA Off-Highway: 14,55%
ONA Off-Highway: 194,14%
Defense: 46,90%
Parts, support etc.: 78.92%
Udvalgte fokusområder for fremtidig vækst ifølge Allisons årsregnskab for 2023
- Nye produkter (Allison 4000 og 6000) skal penetrere nye markeder for On-Highway-segmentet og specifikt tunge minekøretøjer.
- Vinde yderligere markedsandele i Kina, men også Indien, Sydamerika, Afrika og Indonesien (fokus på emerging markets)
- Større investeringer i udvidelse af global salgstilstedeværelse.
- Udnytte muligheder ved den øgede investering i forsvarsbudgetter verden over.
- Muligheder for deres eGen Force electric hybrid propulsion system til forsvarskøretøjer.
- Jagte opkøbsmuligheder. Senest har Allison købt Vantage Power og AxleTechs divisioner for elektriske køretøjer.
Personlige refleksioner
Personligt finder jeg det positivt, at Allison har lavet opkøb, som skal støtte deres udvikling af produkter til elektriske køretøjer, hvilket også ligner et fokusområde i deres årsregnskab for 2023. Elektrificering rummer nemlig et vækstpotentiale på tværs af samtlige af Allisons forretningsområder. Og lige netop elektrificering har Allison arbejdet med, før det blev hot. Helt tilbage i 2003 lancerede de et hybridsystem, som de siden da har leveret 9.500 af på global plan. Hybridsystemer som Allisons eGen Flex er flere byer glade for, da busser men også køretøjer generelt kan skifte til el i miljøzoner. Med systemer, som ikke bare er mere effektive men også mere klimavenlige, står Allison godt positioneret til at tage bestik af de reguleringer inden for klimaområdet, som allerede findes og kun forventes at tage til. Spørgsmålet er dog, om de bliver overhalet indenom af større spillere på området for elektrificering. Her kunne man tænke Tesla, hvis de besluttede at gå all in på samme område. Og det er vel egentlig en risikoRisiko er, med hvor høj sikkerhed dit fremtidige afkast kan forudsiges. Jo sværere det er at forudsige, jo højere er din risiko. generelt, når det kommer til en virksomhed som Allison. Allison er en såkaldt OEM (original equipment manufacturer). Det betyder, at de producerer specifikke dele til andre virksomheder, hvor disse virksomheder så efterfølgende sælger delene som en del af et slutprodukt under deres eget varemærke. Nogle bilmærker bygger enten alle deres egne bilkomponenter, nogle af dem eller næsten ingen af dem selv. Og det er svært at spå om, hvorvidt det bliver mere fordelagtigt for disse bilmærker at bygge det meste fra bunden selv, jo mere industrien elektrificeres. Det er en langsigtet risikoRisiko er, med hvor høj sikkerhed dit fremtidige afkast kan forudsiges. Jo sværere det er at forudsige, jo højere er din risiko. for en OEM som Allison.
Allison er markedsledende i USA og i 2022 fremlagde det amerikanske militær en klimastrategi, som stræber efter en ikke-taktisk køretøjsflåde, der er helelektrisk inden 2035, mens også den taktiske køretøjsflåde skal være helelektrisk inden 2050. Ifølge Allisons årsregnskab for 2023 har det amerikanske militær allerede valgt de Rheinmetall-maskiner, som skal testes til dette. Allisons eGen Force fremdriftsløsning er en af de løsninger, som skal udvikles og testes af det amerikanske militær. Udvikling af prototype-køretøjer startede i 2024. Selve testen af køretøjerne forventes startet i 2026, mens produktionen af køretøjer forventes igangsat i 2029. Der er lang tid til, men hvis alt flasker sig for Allison på dette område, så kan de meget vel se frem til stor vækst på denne post. Deres Q1-regnskab for 2024 viser stigning i Defense-forretningen på 78% sammenlignet med samme kvartal året før, som hovedsageligt er drevet af efterspørgslen på applikationer til ”bæltebiler”. I en verden med stigende geopolitisk uro, hvor der investeres mere og mere i forsvarsbudgetter, samt en verden med ønsket om at elektrificere så meget som muligt, ser jeg et stort fremtidspotentiale i Allisons Defense-forretning, som lige nu kun er deres fjerdestørste forretningsområde.
Eftersom en stor del af Allisons omsætning er i USA, er det også interessant at følge det strategiske fokusområde om at udvide tilstedeværelsen uden for USA. Off-highway uden for USA er steget 83% i Q1 2023 sammenlignet med samme kvartal året før. Allison tilskriver en stærk efterspørgsel på det globale energi-, mine- og konstruktionsmarked som en af årsagerne til stigningen.
Allison har bevist, at de er i stand til at tage markedsandele. Fremdriftssystemer til den såkaldte Wide Body Mining Dump havde Allison 0% markedsandel på det kinesiske marked samt globale markeder generelt i 2022. I dag har de 10% markedsandel. Det har de formået på kun 18 måneder og det estimeres, at de kan nå 25% markedsandel på samme område inden for de næste 3-5 år.
Allison har også en forretning, hvor de er i stand til at hæve priserne på deres produkter. De kan med andre ord sende regningen videre til deres kunder samtidig med, at de har vist sig i stand til at tage markedsandele på flere områder. Det er en stærk cocktail.
NøgletalNøgletal er økonomiske tal, som beskriver en virksomheds økonomiske situation.
Med en ROE på 57,98%, en ROIC på 18,53%, driftsmargin på 29,66% og bruttoavance på 45,75%, sætter Allison deres nærmeste konkurrenter til vægs. Både ift. margins og ROIC, som er på pæne niveauer, har Allison formået at holde dem på et mere eller mindre konstant og højt niveau siden 2017. Allisons P/E-værdi har siden 2017 været lav. Dengang lå den på 12, mens den i dag ligger på lige under 10.
Risici
- Allison har gang i mange forretningsben på samme tid. Selvom de opererer inden for en kerne, som er fremdriftsløsninger og gear, så er det til mange forskellige områder, at der skal udvikles produkter. Der er en risikoRisiko er, med hvor høj sikkerhed dit fremtidige afkast kan forudsiges. Jo sværere det er at forudsige, jo højere er din risiko. for, fokus ikke lægges de rigtige steder, når forretningen er så bred, som den er.
- Allison er eksponeret mod mange forskellige sektorer. Herunder minesektoren, energisektoren, transportsektoren og forsvarssektoren. Flere af sektorerne er meget cykliske og det medfører en øget risikoRisiko er, med hvor høj sikkerhed dit fremtidige afkast kan forudsiges. Jo sværere det er at forudsige, jo højere er din risiko. for Allison at være eksponeret mod så mange forskellige områder.
- Allisons årlige omsætningsvækst har ikke været prangende siden 2015. Deres fremtidige vækstmuligheder er derfor yderst afhængige af specielt elektrificeringsområdet, som fortsat kræver, at de investerer i forskning og udvikling af nye produkter, hvilket naturligvis indebærer den risikoRisiko er, med hvor høj sikkerhed dit fremtidige afkast kan forudsiges. Jo sværere det er at forudsige, jo højere er din risiko., at investeringerne kan vise sig ikke at bære frugt.
- Der er en chance for, at andre større spillere inden for elektrificering af køretøjer blander sig på Allisons område.
Fordele
- Allison er i stand til at sende regningen videre til deres kunder, når produktionsomkostningerne stiger.
- Allison genererer et højt cash flow, er attraktivt prissat på nuværende niveau og er en aktionærvenlig virksomhed med fokus på øget udbytteUdbytte er den del af overskuddet, som en virksomhed udbetaler til deres aktionærer. og aktietilbagekøbAktietilbagekøb betyder, at et selskab bruger penge på at købe nogle af sine egne aktier tilbage. Det er ofte et positivt tegn, fordi det sænker antallet af tilgængelige aktier i markedet, hvilket betyder, at selskabets værdi fordeles på færre aktier. Det får aktiekursen til at stige. Aktierne som købes tilbage af virksomheden, kommer groft sagt ”på lager” hos virksomheden, som kan vælge at sælge dem igen, hvis de en dag mangler penge..
- Allison er eksponeret mod (og i stand til at tilpasse sig) det elektriske transportmarked, som rummer et stort vækstpotentiale.
- Allison opererer inden for forsvarssektoren, som stadig kun er en mindre del af deres årlige omsætning. Det rummer et stort vækstpotentiale.
Skribenten af denne artikel ejer selv aktier i Allison Transmission Holdings. Det er vigtigt, at du læser disclaimer-sektionen på aktietip.dk. Specielt inden du læser en analyse.