On Holding
On Holding er kommet med et blandet Q3-regnskab, som ikke desto mindre sender aktiekursenAktiekursen er et andet ord for prisen på en enkelt aktie i en given, børsnoteret virksomhed. op i pre-market. Kort tid efter offentliggørelsen af regnskabet blev On Holding ellers sendt ned med 7%. Dette er dog siden ændret til en stigning på lidt over 4%, mens dette indlæg skrives. Eftersom On er vores største position af enkeltaktier, følger vi naturligvis med så meget, som vi kan. Og vi har faktisk set ved de seneste tre kvartalsregnskaber, at On Holding er blevet sendt ned for derefter at stige kort efter. Det hænger formentlig sammen med, at det på overskrifterne ikke ser ud til at være et prangende regnskab, men når man dykker ned i tallene, er det faktisk ret positivt (alt efter hvordan man vælger at anskue det, naturligvis).
Negative betragtninger
Indtjening pr. aktie (EPS) lander på 0,09 CHF, hvilket er lidt under analytikernes forventninger på 0,15 CHF. Wholesale-salg (engros) steg 23% YoY, hvilket også er lidt under forventningerne.
Positive betragtninger
Omsætning i Q3 slog forventningerne pænt. Det samme gjorde Direct-to-Consumer-salget (DTC), som steg 50% YoY. Bruttomargin steg til 60,6% sammenlignet med 50,9% samme tidspunkt sidste år og over forventningerne på 60,1%. EBITDA slog også forventninger med en stigning på 48% YoY. On hæver desuden forventningerne til deres salg i 2024.
Konklusion
Nogle af de nøgletalNøgletal er økonomiske tal, som beskriver en virksomheds økonomiske situation., vi holder meget øje med for en aktie som On, er omsætning og bruttomargin. DTC-salget er også en god målestok. Vores investeringscase med On er vækst, vækst og vækst. De skal vokse og de skal tage markedsandele. Omsætningen giver en rigtig god forståelse for, om de formår at vækste og øge deres samlede salg. Derfor er det et vigtigt pejlemærke for os, når vi kigger på On. Bruttomarginen er et andet tal, vi specielt er opmærksomme på, når det kommer til On, fordi det fortæller os 1) om On er gode til at styre deres omkostninger og effektivisere forretningen og 2) om kunderne er villige til at betale prisen for Ons produkter. DTC-salget er et andet interessant pejlemærke for lige netop On, fordi brandet er forholdsvist ungt. DTC siger bl.a. noget om interessen i markedet, fordi tallet viser, om der er en interesse for lige netop Ons produkter. Det fortæller os naturligvis også noget om, hvorvidt On er i stand til at lede traffik ind på deres egen salgsside, hvilket kan afspejle effektiv markedsføring.
For at opsummere, så er On kommet med et ganske fornuftigt regnskab for Q3. Det viser, at de er på rette kurs, Der er umiddelbart intet i regnskabet, som kan mistænke huller i osten eller forventninger til en neddrosling i den vækstrejse, On stadig er på. Samtidig er det ikke et brag af et regnskab, som vil slå benene væk under markedet. I vores optik fortjener aktien at blive handlet i grønt efter et regnskab som dette, og et plus på 2-6% vil være fair i vores optik.