POPULÆRE INDLÆG

Husk at læse aktietip.dk’s disclaimer i footeren på denne side, da alt på denne side skal læses som inspiration og ikke som anbefalinger. Skribenten ejer ikke selv aktier i Nike.

Nike aktie: Hvorfor er den nede?

Nike har haft nogle hårde år, hvilket har afspejlet sig i aktiekursen siden 2021, hvor faldet lyder på næsten 52%. Alene de sidste 12 måneder er Nike-aktien nede med næsten 28%. I samme periode er Adidas oppe med over 30%, Deckers Outdoor (bl.a. Hoka) 0%, On Holding er oppe med ca. 50%, Under Armour er nede med næsten 16% og Puma nede med over 32%.

Der er med andre ord ikke meget positivt at spore i sektoren, men Nike har alligevel lagt sig på de nederste pladser de sidste 12 måneder.

Nike har kæmpet med faldende omsætningsvækst, specielt i de tre seneste kvartaler. Det er bl.a. lavere efterspørgsel i Kina og Nordamerika, som er årsagen. Derudover har der været forhøjede produktionsomkostninger og fragtpriser, og Nike har måttet give flere rabatter for at rydde lagerbeholdninger, hvilket sjældent er et positivt tegn for denne type af virksomheder, der ønsker at holde deres priser på et vist niveau.

Kina har specifikt være en udfordring for Nike, hvor lokale konkurrenter som Anta Sports og Li Ning desuden har taget markedsandele. Samtidig har andre populære brands som Hoka og On printet sig fast hos forbrugeren, specielt blandt yngre forbrugere hvor også New Balance har klaret sig ganske udmærket.

Der er mange eksterne faktorer, som spiller ind, men overordnet set har Nike de seneste år foruden eksternt pres oplevet, at deres dominans som forbrugernes foretrukne sportsbrand er blevet udfordret inden for flere forskellige områder.

Hvad gør Nike ved udfordringerne?

I oktober 2024 tiltrådte Elliott Hill som ny CEO for Nike. Han har introduceret en turnaround-plan med fokus på produktinnovation, genopbygning af engros-partnerskaber og styrkelse af marketingindsatsen. Hill understreger vigtigheden af at genoplive virksomhedens kultur ved at vende tilbage til en passion for sport. Han planlægger at segmentere produktporteføljen yderligere ved at investere i specifikke kategorier for mænd, kvinder og børn samt udnytte atleters indsigt til at drive innovation. Derudover sigter han mod at balancere globale marketinginitiativer med lokalt engagement for at skabe stærkere forbrugerforbindelser.

Under Hills ledelse har Nike taget skridt til at reducere afhængigheden af rabatter, som tidligere har udvandet brandets premium-positionering. Dette indebærer en mere selektiv tilgang til prisnedsættelser og en fokusering på at tilbyde værdi gennem innovation og kvalitet snarere end prisreduktioner. Dette område er specielt et område, hvor Nike er blevet udfordret af brands som Hoka og On, som forbrugerne ser ud til at ville betale den fulde pris for, og som sjældent går på kompromis med rabatter for at holde premium-effekten intakt.

Andre konkrete initiativer indebærer reducering af investeringer i teknologi og en omstrukturering af ledelsen for at fokusere mere på sportsmarketing. Et andet konkret initiativ, som markedet allerede har taget godt imod, er, at Nike har indgået et samarbejde med Kim Kardashians virksomhed, SKIMS, for at lancere et nyt kvindeligt aktivtøjsmærke kaldet NikeSKIMS. Dette initiativ er en del af Nikes strategi for at styrke deres tilstedeværelse på markedet for kvinders sportstøj og konkurrere med andre mærker som Lululemon. NikeSKIMS kombinerer Nikes ekspertise inden for sportsteknologi og innovation med Skims’ fokus på kropspositivitet og inklusivitet. Den første kollektion forventes at blive lanceret i USA i foråret 2025, med en global udvidelse planlagt til 2026.

Nøgletal

Ifølge Tradingview handles Nike lige nu til en P/E på 23,86, hvilket er i den lavere ende sammenlignet med P/E-gennemsnittet siden 2017. Ifølge Stock Rover er Nikes nuværende P/E også lavere end industriens gennemsnitlige P/E på 26,3 samt S&P 500’s på 29,9. Ifølge Tradingview har 34 analytikere en dækning af aktien, og de vurderer i gennemsnit, at den skal 10,55% højere op inden for de næste 6-12 måneder.

Det kan være fristende at investere i en mastodont inden for sit område, som har haft nogle hårde år med store kursfald. Sagen er bare den, at aktier altid kan falde mere, end hvad de allerede har gjort. Nike er i gang med en turnaround på flere områder, og derfor vil en investering i Nike på nuværende tidspunkt være en investering i troen på, at den nye ledelse vil få succes med at vende skuden.

Lige nu sker der rigtig meget på den politiske scene globalt, som påvirker aktierne og gør det hele meget nervøst og uforudsigeligt. Guldprisens seneste stigning er et eksempel på, at flere investorer trækker mod en mere sikker havn, fordi de ikke ved, hvad de skal forvente. Selvom Kina periodevist viser bedringstegn, er vi slet ikke færdige med at snakke om sådan noget som renter og inflation, der i den grad påvirker cykliske aktier som Nike. En optimistisk vurdering fra vores side er, at Nikes nye samarbejde med SKIMS, kan give kortsigtet medvind. Et enkelt samarbejde af denne størrelse er dog ikke et ”quick fix” på hele den situation, Nike befinder sig i. Når vi regner på tallene (rent subjektivt), synes vi faktisk ikke, der er tale om en langt undervurderet aktie. Faktisk ser Nike-aktien stadig en lille smule dyr ud, hvis vi har de konservative briller på, og kun en smule billig, hvis vi har de mere optimistiske briller på.

Dermed ikke sagt, at Nike ikke har fået en god start på året. For det har de, og det fortæller os, at markedet er positivt stemte over for, at de nok skal komme tilbage på et eller andet tidspunkt – eller at der måske er en forventning om, at Nike bliver en af vinderne inden for deres industri i indeværende år, og at fokus er rettet mod mere valuebaserede aktier på området. Nike er oppe med næsten 4% i indeværende år indtil videre. Til sammenligning er Deckers Outdoor nede med over 28%, On Holding med næsten 13%, Under Armour med lidt over 12%, Puma med næsten 36% og en stigning til Adidas på næsten 4% på linje med Nike. Nike kommer naturligvis et andet sted fra end flere af deres nærmeste konkurrenter.

Konklusion

Nike ligner en fornuftig investeringscase lige nu, hvor downside må vurderes at være begrænset. Men casen er heller ikke meget mere end ”bare” fornuftig. Det er ikke en ”no brainer”, for der er stadig meget, der skal gå i hak for Nike, før aktien for alvor kan tage fart. Kortsigtet medvind i form af positive tal fra SKIMS-samarbejdet, fornuftige afkast på den nye marketingstilgang, bedring hos den kinesiske forbruger og lignende initiativer samt eksterne faktorer, kan sende Nike-aktien til himmels.

Du kan se flere analyser på denne side.

 

VIGTIG LÆSNING: ANSVARSFRASKRIVELSE/DISCLAIMER

Det er vigtigt, at du læser vores ansvarsfraskrivelse (disclaimer), som du finder i footeren eller via dette link. ALT indhold på aktietip.dk skal læses som inspiration og ikke som anbefalinger. Hvis skribenten selv er investeret i nogle af de nævnte investeringsprodukter i et indlæg, vil det fremgå af teksten i indlægget. Aktietip.dk og/eller skribenter af indlæg på aktietip.dk kan ikke drages til ansvar for dine investeringsbeslutninger. Det er derfor vigtigt, at du foretager dine egne, grundige analyser, inden du vælger at investere, eller at du søger professionel rådgivning. Aktietip.dk er slet ikke i en position, hvor vi kan rådgive dig om investering, eftersom vi hverken har rådgiverlicens eller kender til din investeringsstrategi. 

Søg på hjemmesiden