Husk at læse vores disclaimer, som du finder i footeren på denne side. Alt på aktietip.dk skal læses som inspiration og ikke som anbefalinger. Skribenten ejer ikke selv aktier i Prada.
Bruttomargin
Bruttomargin (gross profit margin) er noget af det, jeg kigger meget på, når jeg analyserer virksomheder inden for beklædningssektoren. Den fortæller mig nemlig flere ting, herunder kundernes villighed til at betale den pris, det koster for virksomhedens produkter, samt virksomhedens evne til effektivt at styre kerneforretningen – herunder direkte omkostninger og indtægter. Det er specielt en vigtig indikator i modebranchen, hvor trends er omskiftelige.
Ifølge tal fra Marketscreener har Prada for helåret 2023 en bruttomargin på 80,44%. Tilbage i 2014 var samme tal 73,83% og i årene op til i dag har den ikke været højere. Hvis jeg kigger på Alpha Spread er Pradas bruttomargin en del højere end sine nærmeste konkurrenter, herunder Kering, LVMH, Hermes, Dior osv. Så Prada har ikke bare formået at øge deres bruttomargin, men har også en højere bruttomargin end deres nærmeste konkurrenter. Det er yderst positivt.
Værdisætning
Ifølge Marketscreener handles Prada-aktien lige nu til en p/e på 23,33 og det er ikke just skræmmende, hvis man sammenligner med andre spillere i branchen. Hermes handles ifølge Tradingview til en p/e på 52, LVMH 21,8, Dior 17,5, Burberry 83,8 og Kering 13,25. Pradas p/e ligger med andre ord meget godt på linje med branchens gennemsnit. Forward p/e for Prada ligger ifølge Marketscreener på 20,6. Ifølge Tradingview har 21 analytikere et gennemsnitligt kursmål for Prada på 68,40 HKD, hvilket svarer til en stigning på 12,30% fra nuværende kursniveau.
Min egen lille hovedregning peger på en lidt mindre prissætning, end den analytikerne gennemsnitligt vurderer. Men hvis Prada formår at vækste med samme hastighed som de seneste år, er aktien lige nu (personlig vurdering) prissat en smule lavt, men ikke noget tankevækkende. Vi snakker en undervurdering på 10%. Jeg kan dog godt lide at være ret konservativ med disse beregninger, så jeg vurderer altid ud fra lidt mindre vækst og benytter mig også af en sikkerhedsmargin i mine beregninger. Hvis jeg bruger det mere konservative filter, er Prada-aktien lige nu 8,33% for dyr.

Pradas styrker
Prada har vist sig stærke ved at klare sig godt igennem et udfordrende marked. De har specielt klaret sig godt i Asien og Europa, og det er bemærkelsesværdigt med Asien, fordi det har været et så udfordrende marked for mange spillere i samme branche. Noget af det, Prada har haft succes med, er, at de har været i stand til at tiltrække en yngre målgruppe i specielt Asien. Herunder gennem deres brand Miu Miu, som har oplevet massiv vækst. Det er naturligvis yderst positivt, at Prada er i stand til at omstille sig og tilpasse forretningen til et marked, der hurtigt ændrer sig.
Forskellen på vækst i Direct-to-Consumer (DTC) og Wholesale (detail) er også interessant at kigge på. Ifølge Pradas H1-regnskab for 2024 har de vækstet 18,2% i egne butikker og egne digitale kanaler, mens Wholesale-kanalen er vokset mere beskedent med 7,8%. I samme periode er Miu Miu-brandet vækstet med 92,7%. DTC-salget er vigtigt at holde øje med for luksusbrands. Det siger nemlig først og fremmest noget om, om de har succes med at tiltrække kunder til egne kanaler og derudover får virksomhederne et større indblik i deres kunder og målgrupper. Samtidig giver et stærkt DTC-salg mulighed for at undgå mellemled, hvilket kan føre til højere margins, og det minimerer samtidig chancen for, at produkter sælges til rabatpris. Det er noget, der kan skade et luksusbrand som Prada, da de så vil miste noget eksklusivitet. Ifølge Pradas H1-regnskab for 2024 er 88,8% af deres omsætning nu fra DTC, hvilket er meget positivt.
Luksusvirksomheder som Prada kan mange investorer desuden godt lide, fordi de henvender sig til et publikum, som ”altid har penge”. Med andre ord er det en målgruppe, som har mange penge, selv når den økonomiske situation i verden ikke er gunstig. Denne målgruppe er ikke påvirket på samme måde af renter og inflationInflation er, når prisen på varer og ydelser stiger bredt og vedvarende i samfundet., som det er tilfældet med lav- og mellemindkomstgrupper. Og når den økonomiske situation så vender, så er der en målgruppe længere nede, som måske også får råd til at købe Pradas produkter.
Risici
Prada er inden for en meget cyklisk sektor, forbrugsvarer-sektoren. Det er en sektor, der kan påvirkes hårdt af økonomiens tilstand. Selvom Prada har bevist, at de er i stand til at klare sig godt igennem hårde tider for verdensøkonomien, så kan det gøre investorer skeptiske at investere i en virksomhed som Prada, hvis inflationInflation er, når prisen på varer og ydelser stiger bredt og vedvarende i samfundet. og højere renter banker på igen. Samtidig er luksusbranchen meget omskiftelig, og man skal virkelig have styr på sin forretning for at kunne holde trit og følge med.
Hvis vi kigger på Pradas rentabilitet, så er der til gengæld lidt svingninger. På et nøgletalNøgletal er økonomiske tal, som beskriver en virksomheds økonomiske situation. som ROE ligger de en del under niveauet fra 2014, som er dykket helt frem til og med 2020. Siden da er det dog gået opad igen, hvilket kan hænge samme med stigende CapEx i perioden fra 2014 og frem. Her har Prada investeret mere i vækst og brands, herunder Miu Miu og en digital transformation, som ser ud til at bære frugt. I deres H1-regnskab for 2024 skriver de også, at bæredygtig transformation samt en effektivisering af produktionskæden er i fokus.
Hvor købes aktien?
Prada er en italiensk virksomhed, men er noteret på Hong Kong Stock Exchange (HKEX). Det kan virke overraskende, men baggrunden for noteringen i Hongkong, som Prada-aktien har været noteret på siden 2011, er bl.a. at komme tættere på asiatiske investorer og styrke brandet i Asien, fordi Asien er så vigtigt et marked for en virksomhed som Prada.
Konklusion
Jeg ser Prada-aktien som et interessant og attraktivt sted at ligge. Specielt hvis du tror på, at renterne kommer ned og økonomien fortsætter med at vokse, så er det noget, der kan komme Prada-aktien til gode allerede i løbet af 2025. Det er Pradas evne til at tilpasse sig et udfordrende marked og foretage de rigtige investeringer, der gør, at jeg ser Prada som et godt valg. Det understreger, at de ved, hvilke knapper de skal trykke på, og at virksomheden fortsat har meget vækst at hente, fordi de er i stand til at omstille sig og tiltrække nye målgrupper i alle dele af verden. Prada vil som investering dog ikke være en investering i en aktie, som er i bund. Det vil være en investering i kvalitet med forventningen om fortsat vækst og penetrering af vigtige markeder og målgrupper. Den fås lige nu til det, jeg selv vil kalde en udemærket pris, men der er ikke tale om en svimlende billig pris, som markedet har overset. Aktien er også oppe med over 38% i år og de seneste fem år lyder stigningen på lidt over 104%.
Så hvis du mangler en aktie inden for forbrugsvaresektoren, kan Prada være et sted at kigge.